Förlossningar

Va ska man skriva.. 
 
Det har inte hänt så mycket idag.. Just nu sitter jag och Alice å Benjamin å kollar på film. Dom andra åkte iväg och  hämtade en svets som vi lånat över helgen.. 
 
Någon frågade om jag kunde skriva lite om mina förlossningar.. Hmm, jo de kan jag väl göra men de är ju 4 stycken så de lär ju ta tid och jag kommer ju inte minnas in i detalj på Saga tex då det var sjukt längesen :D Hehe.. Men ja gör ett försök. 
 
Havanna SAGA Fanny föddes den 16 juni -2006 i varberg, v38+4 och vägde 3300g och 49cm. Hon var en helt perfekt liten flicka.. Jag hade haft foglossningen en längre tid så jag kunde knappt röra mig, det gjorde jätte ont. Kunde inte gå heller.. Så vi åkte in till förlossningen för att få bli igångsatt. Sagas pappa Christian var med mig och senare kom min mamma dit. Jag kom in på morgonen och fick något som skulle sätta igång värkarna. Men inget hände. Så dom bad mig gå ut å gå en sväng. Så vi gick en lång runda runt sjukhuset. Minns att C pratade i tele med sin pappa och jag fick helt plötsligt jätte ont.. Försökte säga att jag hade ont men han bara pratade i tele å sen när jag hukade mig så fattade han att jag menade allvar.. Så vi gick tillbaka till förlossningen. Var inne runt 17 tiden. Vid 18 hade jag så sjukt ont att jag ville att min mamma skulle komma. Jag var bara 17 år och extremt rädd för sjukhus så det är ju alltid tryggt med mamma ;) Hon kom snabb och då hade jag fått lustgas så jag var helt väck. Haha.. Mamma undrade om vi hade lurat henne eftersom att jag inte var riktigt inne i förlossningen än så skrattade jag ju bara ;) Mamma höll sig i bakrunden nästan hela tiden och vid 21,01, efter ca 5 krystningar kom vår lilla docka ut. Helt perfekt liten tös. C klippte navelsträngen. Åkte hem efter 3 dagar på förlossningen. 
 
 
Christian ELLIOTH Anders föddes den 1 maj i varberg - 2008. 3820g och 50cm. V37+3 med "igångsättning". Jag hade gått upp så extremt mycket i vikt så jag kunde knappt gå. Gick upp 49 kg. Jag åkte till förlossningen 2 ggr i veckan för att få järn intravinöst och den ena dagen så bara kände jag att jag inte orkade bära runt på mig själv. Bad att få prata med en läkare om igångsättning. Först ville dom inte men sen så sa läkaren att han kunde känna om jag hade öppnat mig lite då jag ändå var omföderska. Så jag var öppen ca 1,5 cm. Han gjorde en såkallad hinnsvepning för att se om de hände något. Han bad oss att gå ut å äta å sen komma tillbaka senare för att se om där fanns plats på förlossningen till oss.. Nere på pizzerian så kände jag att jag började få ont. Vid 18 kom vi tillbaka och läkaren kände igen. Då var jag öppen 2,5 cm ca. Sköterskan gjorde en ny svepning och då lossnade min slempropp å sen var det igång. Men runt 23 så avtog det å läkaren sa att antigen kommer det igång på riktigt eller så stannar det av. Så dom ville ge mig något att sova på å sen börja om dagen efter. Men jag vägrade och åkte istället hem. Efter vi kört ca 10 min så får jag skit ont. Men nej jag skulle hem. Jag var så irriterad på BM inne på förlossningen. Kom hem runt 24,00. Ställde mig i duschen men de hjälpte inte.. Så vi åkte in igen och då var jag öppen 5 cm. Kl 08,45 kom min lilla gosse till världen.. Efter 1 dag på förlossningen så åkte vi hem till storasyster.. 
 
Emma ALICE Sofia föddes den 27 oktober - 2009 på Lunds KK, 2420g och 44cm i v33+3. Alice kom med akutsnitt. Jag hade vaknat på natten den 25okt för jag hade såå ont i magen. Visste inte alls var det var. S ringde ambulansen, dom kom runt 3 tiden på natten. Låg med sjuk smärta i nästan 2 dygn innan jag fick hjälp. Jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Min njure höll på gå sönder. Den var 3 ggr så stor som den ska vara. Dom opererade in en stas som skulle släppa på trycket men det blev bara värre. Till slut så bara skrek jag av smärta och min älskade man visste varken ut eller in. Han bad om att få prata med överläkaren. I det skedet hade jag så ont att dom fick ge mig något som heter stesolid, så jag tuppade av i ca 40 min. När jag vaknar upp så tror jag att jag ska dö. Överläkaren skickar upp mig på ett akut kejsarsnitt. Tack gode gud för det.. Alice mådde ganska så bra. Hon låg på neo i 2 veckor. Hon hade hjälp att andas i ca 10 dagar och hon gick ner till 1800g, hon var så himla liten. Jag hade aldrig skådat något så litet men så perfekt. 
 
Sebastian Junior BENJAMIN föddes den 12 januari - 2012 i Helsingborg, 2640g och 46cm i v34+2. Benjamin kom med såkallat akut planerat snitt. Jag hade ont i min njure en längre tid. Låg på sjukhus till å från. I v24 höll vår gosse på att komma ut till oss så jag spenderade 2 veckor på sjukhus. Men han låg kvar. Sen började helvetet med mjuren igen. Efter att ha legat på sjukhus till å från hela tiden så fick jag läggas in i v34 för att jag klarade inte av att vara hemma. Efter 2 dagar på sjukhus så fick jag göra ett kejsarsnitt. Tack. Så skönt. Dock mådde inte Benjamin så bra när han kom ut. Å jag mådde inte så bra under op heller. Under op så blev jag så rädd och nervös att mitt blodtryck sjönk så att jag nästan tuppade av. Benjamin andades inte när han kom ut och var "död", dom fick igång honom igen efter medicin och han låg med andningshjälp i 4 timmar sen klarade han sig själv. Vilken tur. Efter 3 dagar på neo fick vi åka hem till 4 stolta storasyskon.. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback